Termin 3 - Forskningsmetodik I & omvårdnad med inriktning mot ledarskap

Forskningsmetodik
Vi hade föreläsningar och workshop för att ta oss an kvalitativa metoder samt kvantitativa metoder. Jag ska inte säga att det var a piece of cake.. MEN jag hade stort försprång här. Jag hade ju läst liknande kurser under min förra utbildning men jag ansökte aldrig om att tillgodogöra mig kurserna, även om det säkert skulle ha gått. Jag var nämligen inte säker på hur mycket kunskap som satt kvar och repetera kan väl alltid vara bra tänkte jag. Nu i efterhand var det ganska onödigt. Jag borde ha tillgodoräknat mig kurserna, eftersom särskilt den kvantitativa delen hade jag läst mer djupgående förra gången, vilket inte alls var nödvändigt nu. Dessutom hade jag en skitbra lärare senast så emellanåt blev jag mer förvirrad av en av de nya lärarna. 
 
Hade jag inte läst ämnena tidigare skulle jag säga att det krävs ändå ganska mycket tid för att sätta sig in i det, särskilt det kvantitativa (Om man är lite rädd för siffror som jag.. hehe). Trots att jag läst detta nu två gånger är jag långt ifrån ett proffs men jag tror jag har vad jag behöver för att förstå artiklar och forskning, samt kunna genomföra det på egen hand, vilket hela poängen är med kursen.
 
 
En annan del i denna kurs var fördjupningsarbete med 2 andra kursare. Vi skulle välja en känsla eller liknande och koppla det till en omvårdnadssituation. T.ex. rädsla vid provtagning. Jag gillar ju att söka ny kunskap (även om det är segt stundtals) och skriva så detta passade mig utmärkt. Jag och mina kursare fick till ett bra arbete med betyget VG. Kändes bra efter allt slit. 
 
 
Omvårdnad med inriktning mot ledarskap
Vi blev tilldelade en grupp som vi skulle arbeta tillsammans med i flera veckor. Vi skulle skapa en fiktiv arbetsplats där vi skulle utgå från olika teman. Vi skulle ha med organisationsteori, ledarskap, gruppsykologi, ekonomi, prioritering och styrning. Utifrån dessa teman skulle vi bygga en berättelse kring vår arbetsplats. Vi hade t.ex. på att chefen var på ett visst sätt och förklarade det utifrån ledarskapsteorier. Vi hade på konflikter i arbetsgruppen som vi kunde förklara utifrån gruppsykologi, osv.  Detta var verkligen en utmaning men lärorik uppgift. Utöver arbetet vi lämnade in så skulle vi förbereda en presentation kring 60min som skulle komplettera arbetet. Det var ännu svårare, enligt mig men vi gjorde lite egna filmsekvenser, lånade videos från youtube om arbetsmiljö, osv. 
 
Slutligen hade vi en individuell salstena utifrån samma teman. Det var mååånga delar att få ihop och inte så lätt att ta sig för att plugga när sommaren redan kom i maj + privata anledningar. Mitt absolut bästa sätt att lära in allt är att göra frågekort och låta andra eller mig själv ställa frågorna som jag då ska svara på. Sen därtill skapar jag dokument som jag gör markeringar till och läser mig in på. I de har jag skrivit mer utförligt och tagit med vad jag anser vara viktigast. Det gjorde att jag klarade denna tenta också.
sjuksköterskestudier | |
Upp